Τα σημερινά αυτοκίνητα χρησιμοποιούν πάρα πολλά συστήματα και εφαρμογές που για να λειτουργήσουν χρειάζονται ηλεκτρική ενέργεια. Αυτό αυξάνει τις τεχνικές απαιτήσεις και προδιαγραφές των μπαταριών ο ρόλος των οποίων γίνεται πλέον όλο και πιο σημαντικός με την ευρεία εφαρμογή του συστήματος Start&Stop ή των υβριδικών αυτοκινήτων. Δείτε παρακάτω όλα όσα πρέπει να ξέρετε για τις μπαταρίες αυτοκινήτου.
Η μπαταρία του αυτοκίνητου σας είναι τόσο σημαντική όσο κι ο κινητήρας του! Αποτελεί το εξάρτημα εκείνο, από το οποίο έρχεται στη ζωή ο κινητήρας, ενώ είναι και «πηγή ζωής» για μια σειρά από περιφερειακά μέρη του οχήματος (βλ. ραδιόφωνο, τιμόνι, κλιματισμός, παράθυρα κτλ.).
Επιπλέον οι συνεχώς αυξανόμενες απαιτήσεις για μείωση των εκπομπών ρύπων και της κατανάλωσης αναγκάζουν τους κατασκευαστές να στρέφονται όλο και περισσότερο σε ηλεκτρονικές και ηλεκτρικές εφαρμογές οι οποίες όμως απαιτούν όλο και περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια.
Αυτές τις απαιτήσεις ακολουθούν και οι κατασκευαστές μπαταριών οι οποίοι έχουν επιδοθεί σε ένα αγώνα εξελίξεων ειδικά σήμερα όπου τα υβριδικά και τα ηλεκτρικά οχήματα κερδίζουν συνεχώς μερίδιο στην αγορά. Πόσο όμως μπορούν οι μπαταρίες να εξελιχτούν και να ανταποκριθούν στις σημερινές απαιτήσεις ενός οχήματος; Αυτό είναι ένα ερώτημα. Παρακάτω, δείτε όλα όσα πρέπει να ξέρετε για τις μπαταρίες αυτοκινήτου.
Πώς θα διαπιστώσω την δύναμη της;
Ο σωστός έλεγχος και η φροντίδα της μπαταρίας είναι πολύ σημαντικά και για αυτό, κάθε φορά που επισκέπτεστε το συνεργείο (ή και μόνοι σας) θα πρέπει να ελέγχετε αν αυτή είναι αποφορτισμένη ή όχι. Αν αυτή έχει «πέσει», π.χ. ο κινητήρας δυσκολεύεται να πάρει μπροστά, πρέπει είτε να τη συντηρήσετε (ανοικτού τύπου), είτε να την αντικαταστήσετε (κλειστού τύπου).
Ι. Οπτικός έλεγχος της κατάστασης της μπαταριάς
• Ελέγξτε την μπαταρία για ζημιά και παραμόρφωση. Ελέγξτε κατά πόσο η μπαταρία είναι σωστά στερεωμένη, αν υπάρχουν ξένα σώματα στην επιφάνεια της μπαταρίας κλπ. Εάν βρεθεί σοβαρή ζημιά, παραμόρφωση, ή διαρροή, αντικαταστήστε την μπαταρία.
• Ελέγξτε ότι τα καλώδια της μπαταρίας δεν είναι χαλαρά ή διαβρωμένα. Εάν οι ακροδέκτες είναι σκουριασμένοι, καθαρίστε τους ακροδέκτες.
ΙΙ. Έλεγχος της στάθμης του ηλεκτρολύτη
Ελέγξτε τη στάθμη του ηλεκτρολύτη σε κάθε στοιχείο.
Για μπαταρίες χωρίς ανάγκη συντήρησης (κλειστού τύπου):
• Εάν η στάθμη του ηλεκτρολύτη είναι κάτω από την κατώτερη γραμμή, αντικαταστήστε την μπαταρία.
• Εάν η στάθμη του ηλεκτρολύτη είναι πάνω από την κατώτερη γραμμή, ελέγξτε την τάση της μπαταρίας ενώ μιζάρετε τον κινητήρα.
• Εάν η τάση είναι κάτω από 9,6 V, επαναφορτίστε ή αντικαταστήστε τη μπαταρία.
Για μπαταρίες με ανάγκη συντήρησης (ανοικτού τύπου):
Εάν η στάθμη του ηλεκτρολύτη είναι κάτω από την κατώτερη γραμμή, προσθέστε απεσταγμένο νερό σε κάθε στοιχείο. Στη συνέχεια, επαναφορτίστε τη μπαταρία και ελέγξτε το ειδικό βάρος του ηλεκτρολύτη.
Πώς να επιλέξω μπαταρία;
Κατ αρχήν μια συμβατική μπαταρία (οξέος-μολύβδου) μπορεί να χρησιμοποιηθεί για όλες τις κατηγορίες των οχημάτων. Όμως η επιλογή της σωστής μπαταρίας ανάλογα με τις απαιτήσεις του οχήματος είναι σημαντική, αφού εξασφαλίζει την σωστή λειτουργία και μακροζωία της μπαταρία. Στη συνεχεία αναφέρονται μερικές βασικές οδηγίες που θα σας βοηθήσουν να κάνετε σωστή επιλογή.
• Ελέγξτε για τις προδιαγραφές του κατασκευαστή του οχήματος (σχετικές πληροφορίες υπάρχουν στο βιβλίο του οχήματός
• Ελέγξτε εάν το αυτοκίνητο διαθέτει σύστημα Start-Stop, αναγεννητική πέδηση η άλλες ανάλογες τεχνολογίες. Η μπαταρία θα πρέπει να εξασφαλίζει υψηλή ισχύ εκκίνησης, να επαναφορτίζεται γρήγορα και να είναι ανθεκτική στους πολλαπλούς κύκλους φόρτισης-εκφόρτισης.
• Ελέγξτε τις διαστάσεις της μπαταρίας. Πολλά οχήματα μπορούν να υποδεχτούν διάφορα μεγέθη μπαταριών.
• Ελέγξτε την θέση των πόλων της μπαταρίας. Η θέση των καλωδίων σε πολλά οχήματα μειώνει τις επιλογές μπαταριών.
• Ελέγξτε την τιμή του ρεύματος ψυχρής εκκίνησης CCA (Cold cranking amps) - Το CCA είναι βασικό για τη σωστή ικανότητα εκκίνησης. Είναι ή αριθμός των ampere που μπορεί να αποδώσει μια μπαταρία οξέος μολύβδου στους -17.8oC για 30 δευτερόλεπτα και να διατηρήσει τουλάχιστον μια τάση 1.2 volt ανά στοιχείο.
• Ελέγξτε την χωρητικότητα της μπαταρίας. Χωρητικότητα είναι η ικανότητα της πλήρως φορτισμένης μπαταρίας να αποδώσει μια συγκεκριμένη ποσότητα ηλεκτρισμού, μετρούμενο σε Ah (αμπερώρια) όταν εκφορτιστεί με ένα δεδομένο αριθμό (Amp, A) για μία συγκεκριμένη χρονική περίοδο (Hr).
• Ελέγξτε την ονομαστική χωρητικότητα RC (Reserve Capacity Rating). Είναι ο αριθμός των λεπτών που μια νέα, πλήρως φορτισμένη μπαταρία, θα αποδώσει 25 ampere σε 26.7C και θα διατηρήσει την τάση των ακροδεκτών ίση ή υψηλότερη από 1.75 volt ανά στοιχείο. Αυτή η ικανότητα χαρακτηρίζει το χρόνο που η μπαταρία εξακολουθεί να τροφοδοτεί τον βασικό εξοπλισμό, εάν ο εναλλακτήρας ή η γεννήτρια του οχήματος δεν λειτουργεί.
Το σύστημα Start&Stop και η κατάλληλη μπαταρία
Όταν το όχημα σταματήσει, π.χ. στο κόκκινο φανάρι ή σε μποτιλιάρισμα, το σύστημα Start-Stop σβήνει τον κινητήρα, μειώνοντας έτσι την κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές CO2. Για να ωφεληθεί ο χρήστης από τα πλεονεκτήματα του συστήματος Start-Stop, θα πρέπει ο κινητήρας, να λειτουργεί μόνον όταν είναι απολύτως απαραίτητος και αυτό εξαρτάται πρωτίστως από την μπαταρία.
Η μπαταρία σε αυτά τα μοντέλα είναι «ενισχυμένη» και αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου την τροφοδοσία του ηλεκτρικού εξοπλισμού του αυτοκινήτου, όπως π.χ. το σύστημα εξαερισμού, το ραδιόφωνο, το δορυφορικό σύστημα πλοήγησης κ.α. Επιπλέον, θα πρέπει η μπαταρία να είναι επαρκώς φορτισμένη για να επιτρέπει τη λειτουργία απενεργοποίησης του κινητήρα (engine off).
Εκκίνηση με καλώδια: τι πρέπει να προσέξω!!!
Η περίπτωση του να έχουμε ξεχάσει τα φώτα του αυτοκινήτου αναμμένα, να φύγουμε και όταν γυρίσουμε η μπαταρία να έχει πέσει σε σημείο που δεν μπορεί να βάλουμε μπροστά τον κινητήρα, έχει συμβεί σε όλους μας. Παρακάτω, ακολουθούν κάποιες σημαντικές συμβουλές, για το τι θα πρέπει να προσέξετε:
• Οι δύο μπαταρίες πρέπει να έχουν την ίδια τάση 6, 12 volts κλπ.
• Κατά την εκκίνηση με βοηθητική μπαταρία, φοράτε πάντοτε κατάλληλα προστατευτικά γυαλιά και ποτέ μην σκύβετε πάνω από την μπαταρία.
• Μην φορτίζετε με βοηθητική μπαταρία μια μπαταρία που έχει βλάβη. Ελέγξτε και τις δύο μπαταρίες πριν συνδέσετε τα βοηθητικά καλώδια.
• Βεβαιωθείτε πως τα καπάκια εξαέρωσης είναι καλά κλεισμένα και επίπεδα.
• Βεβαιωθείτε πως τα οχήματα δεν εφάπτονται και πως και οι δύο διακόπτες ανάφλεξης είναι στη θέση “OFF”.
• Απενεργοποιήστε όλο τον ηλεκτρικό εξοπλισμό (ραδιόφωνο, ηλεκτρικές διατάξεις για την αφαίρεση των κρυστάλλων πάγου, υαλοκαθαριστήρες, φώτα κλπ.)
• Συνδέστε το θετικό (+) βοηθητικό καλώδιο στο θετικό (+) ακροδέκτη της αποφορτισμένης μπαταρίας.
• Συνδέστε το άλλο άκρο του θετικού (+) καλωδίου στο θετικό (+) ακροδέκτη της βοηθητικής μπαταρίας.
• Συνδέστε το αρνητικό (-) καλώδιο στον αρνητικό (-) ακροδέκτη της βοηθητικής μπαταρίας.
• Κάντε την τελική σύνδεση του αρνητικού (-) καλωδίου στο μπλοκ του κινητήρα του οχήματος που δεν ξεκινά, μακριά από την μπαταρία και από το σύστημα τροφοδοσίας καυσίμου.
• Βεβαιωθείτε πως πάνω στα καλώδια δεν υπάρχουν πτερύγια ανεμιστήρα, ιμάντες κλπ. από τους δύο κινητήρες.
• Εκκινήστε το όχημα και αποσυνδέστε τα καλώδια με την ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΗ ΣΕΙΡΑ από αυτή που ακολουθήσατε όταν τα συνδέσατε.
Προσοχή: Αν δεν τηρηθεί αυστηρώς η αντίστροφη διαδικασία, κινδυνεύει να προκληθεί “αρκ” και να καούν κάποιες από τις ηλεκτρονικές μονάδες του οχήματος που έχει την εξασθενισμένη μπαταρία.

http://www.autotriti.gr/